המאמר שבקישור המצורף מציג ממצאי עבודת מחקר של מכון מחקר אמריקאי שניתח את הנזקים שייגרמו לכלכלה העולמית במקרה של השבתת טכנולוגיית הניווט הפופולארית – נזק של 1 מיליארד דולר ביום !!!
- אני מבקש להוסיף ולהרחיב:
- הגידול העצום בשימוש ב- Smartphones יחד עם הזמינות של טכנולוגיות להגדרת מיקום גיאוגרפי על בסיס לווייני מיקום כשהפופלארית ביותר היא ה – GPS , הובילו לפיתוחם של יישומים ושירותים מבוססי מיקום (LBS – Location Based Services).
- זה שוק ענק של יישומים המספקים בזמן אמת נתונים רלוונטיים למשתמש בהתאם למיקומו הגיאוגרפי. יישומים אלה הם בתחום הניווט, התחבורה, איתור נקודות עניין (Points of Interest), בטחון, אבטחה, ניהול ציי רכב, איתור רכבים, רשתות חברתיות, פרסום ושווק על פי מיקום ועוד.
- כולנו עושים שימוש ביישומים מבוססי מיקום. שימוש זה ימשיך לגדול והתרחב לתחומי חיים ועשייה נוספים והגדול בהם הוא תחום הרכבים האוטונומיים.
- המאמר מתייחס למערכת ה – GPS האמריקאית שהינה כלל עולמית והיא כיום בשליטה צבאית חלקית. כידוע מערכת לווייני המיקום העולמית (GNSS – Global Navigation Satellite System) כוללת בפועל מספר מערכות לווייני מיקום, רובן בשליטה צבאית מלאה ובהן:
-
- מערכת GLONASS הרוסית, שהינה בפריסה עולמית והיא בשליטה צבאית מלאה.
- מערכת GALILEO האירופאית, שהינה בפריסה עולמית ובשליטה אזרחית מלאה.
- מערכת BeiDou הסינית, שאף היא כלל עולמית ובשליטה צבאית מלאה
- ישנן עוד 2 מערכות לווייני מיקום, אזוריות ולא עולמיות, האחת של יפן QZASS והשנייה של הודו IRNSS. שתי מערכות אלה הן בשליטה צבאית מלאה.
- השימוש בלווייני מיקום חדר גם לתחום המדידה והמיפוי. טכנולוגיות ומכשירים למדידה לוויינית תפסו את מקומם של הדיסטומאטים הגיאודטיים וזאת בעיקר בזכות:
- זמינות של רשתות תחנות קבע (ממשלתית ופרטיות) בהן פועלות 24/7 מקלטי GNSS גיאודטיים. רשתות המאפשרות לבצע מדידה לוויינית בשטח ולקבל פתרון מדויק ומהיר בזמן אמת (מדידת RTK – Real Time Kinematic).
- זמינות של תקשורת סלולרית המאפשרת “התקשרות” רציפה ובזמן אמת עם רשת תחנות הקבע.
- כיום פועלות מערכות צילום אוויריות (גם על גבי רחפנים), סורקי לייזר אוויריים ומערכות מיפוי רכובות ( Mobile Mapping) הכוללים מקלטי GNSS.
- מקלטי GNSS מותקנים גם על ציוד מכני הנדסי (צמ”ה) לטובת ביצוע מדויק תואם תכנון של כבישים וכד’.